Monday, December 21, 2009

PERTEMUAN HAKIKI

tanggal 15hb 2009,… tarikh lahir mama yg tersayang… mama… kakak rindu mama…moga mma dlm keadaan sihat sjahtera rohani dan jasmani, dilindungi, dan ketenangan selamanya…

tp, di sini, ingin dikongsi cerita ini bersama... Engkau telah bercerita pdaku dgn mewakilkn pada seseorg rkn yang aku kenali dan kaguminya dgn ketabahannya dlm mnerima ujianMU.

Bercerita ttng ajal… erm… seorang seniornya, yg dahulu BWP di MRSM Langkawi. Stu jwatan tinggi, di skolh bestari.. jumaat lepas, hari pernikahannya. Bergembira dan bersyukur, dianugerhkn seorng istri yg mnenangkn hati dan mengharap jdoh yg brpnjnagan untuk mndpt kn cntaNya, si isteri pula mgharapkan seorng suami yg dpt mmbimbingnya dunia akhirat. Alhamdulillah, jodoh mereka dpertemukan. Si suami, bru mnghbiskn degreenya, di UK. Dan akan mndaftr sbgai pnsyarah pda keesoknnya… pda mjlis prnikahan, ibu bpa phak llaki, bergmbr, trsenyum lbar, akhirnya, ank bongsu yg disayangi mdirikn rumah tngga. Setelah selesai mjlis akad nikah, kewajipan yg sterusnya harus dilaksanakan, solat jumaat. Balik ke rumah, bersama ibu bpa, dan rkan, dan pngntin lelaki… dlm hati pnuh dgn rsa ksyukuran.

Seketika, hti pnuh rsa syukur, ttiba, kereta hilang kwalan, mugkin kerana tayar pncit. Kereta dikawal sedaya upaya, tetapi malang, terbabas ke seberang jln. Bas dri arah berlainan muncul. Tanpa kta, bas mrempuh. Setiap stu jasad terkulai layu.. Paling mnyayat hati, trtagisnya pada pngntin sehari. Tersepit, paling teruk bahagisn dirempuh, daging-daging terpisah dari jasad. Ya Allah, ini takdirmu. Baru sekejap tadi, Engkau kurniakan penuh kenikmatan, dan skrang, ini yg telah ditulis. 4jm bergelar suami isteri, Allah lebih menyayangi si suami. Semua roh yg did lm kereta iru diangkat menemui yg kekal abadi. Ap perassan si isteri. Pilunya.. tetapi, inilah takdirnya. Ditetapknnya, pada hari jumaat, jauh dri siksa kubur. Terkenal dgn kebaikannya, itulah dlm ingtan smua yg ditinggalkn nya di dunia. Aktif dlm jemaah, berdakwah pada jlnMu.

begitu juga, pada tnggal 19.12.2009, salah seorang rakan yg pernah amat baik dan amat rapat, telah dipnggil dahulu mengadap ilahi... moga dia dlm keadaan tenang di sana. sudah selesai ujiannya, dan bila pula giliran kita untuk bertemu dgnnya. -al fatihah-


Sungguh di akhir zaman ini, telah kau jnjikn, akan kau tarik nyawa org2 yg beriman dan dibiarkan yg sesat terus sesat. cuba tnya pada diri, timbulkn persoalan, di dalam golongan manakah kita??? yg sesat dan sedang dibiarkan sesat ataupun sedang dikira waktu untuk roh berpisah dgn jasad. adakah kita takot, atau menunggu waktu itu??? apa sebabnya kita takot dan apa juga sebabnya untuk kita menunggu??? jwablah degan hati kalian sendiri.

No comments:

There was an error in this gadget