Saturday, November 14, 2009

READY OR NOT??!!!

sedia....

tidak sedia....

persoalan yg sering timbul dalam sesuatu keputusan besar...

perkataan sukar pasti timbul...

komitmen yg ada...

don't worry, bukan salah sesapa...

it's yours to decide....

knowing that it's not easy...


banyak situasinya berkaitan sedia dan tidak:



bagi yg bersedia,
banyak yang dipikirkannya. mugkin sedia pada akal, hati, naluri, atau semata nafsu. jgn sekali-kali mudah untuk melafazkan sedia, takut ucapan itu hnaya datangnya dari godaan syaitan yang membangkitkan nafsu. manusia, mudh dengan ucapan sedia...


tidak salah untuk bersedia, tetapi sertai ia dengan perasaan takut itu lebih baik. agar diri tidak jatuh ke jurang nafsu atau perangkap syaitan. takotlah agar tidak berada di jalan yg salah. dengan itu, pergantungn kita pada yg maha menentukan segalanya lebih kuat, sekaligus insyaAllh semata-mata mengharapkan redhanya.



bagi yg sedia setelah lama dipikirkannya, setelah lama menahan dan menjauhinya, disertai petujuk Allah, istikharah... insyaAllh, semoga segala keputusan ada hikmah dan baiknya dunia akhirat...



membuat keputusan pada tika kamu tidak tahu sama ada bersedia atau tidak... ada risikonya. jika kamu seorang yg berusaha untuk melakukan yg terbaik, teruskan. dan jika tidak, tke a time to think bout it keh. juga sama pada tika kamu ada komitmen lain yg lebih penting untuk diselesaikan. still need ur brilliant n of course rise up ur maturity to think deeply. it's ok if u want n u willing... BUT also think after it also. bout u n da situation to be after da decision.


keputusan atau kata-kata yg terlanjur, kadang kala ble mmbuatkn kita dalm masalah. mungkin terlanjur kata-kata tanpa keputusan, atau kata-kata pasti tnpa keputusan juga mke u in trouble if u can't handle it wisely.




untuk yg mmg tidak bersedia.


alasan sudah semestinya. tetapi tidak bersedia bukan bermakna tidak setuju. pengharapan itu masih ada. cuma tiada keberanian. take ur time dear. jika pemikiranmu, tidak kuat, kmugkinan u also not willing to accept it yet. it's ok if u juz let it go. or maybe ignore. sebab, mugkin kata-kata pasti yg mgkin terucap akan membuatkan kamu dalam dilema nnti.
dilema bermksud dlm pertengahan. dan pada msa itu juga syaitan akan menjalankan pekerjaan tetapnya. mmberatkan dacing pada nafsu dan meringnkn pada yg benar. jika tkot terkandas, jgn berjaln di tepi jurang. jurang itu adanya batu2 yg trtanam di dlm tanah yg tidak ternmpak pada mata. tetapi dalam msa yg sama dapat membuatkan kita terus jatuh tanpa ada sekatan.



pergantungan pada Dia adalah penting. setiap satu keputusan, langkah, detik, kelip mata kita, atau kurang dari itu, moga diiringi petunjuknya. istikharah, bukan semata-mata untuk keputusan besar, tetapi biasakan lah ia untuk melahirkan sikap pergantungan dan penyerahan diri padanya untuk apa jua. moga setiap waktu itu adalh datangnya dengan keizinanNYa, moga tidak jauh dari jalan hikmah dan redha.


2 comments:

saffron tia_najib said...

thanks syg..
hehe kamu senyap, senyap2 berisi di sini ye..
akan ku fikirkan..

Dr HzM Cardiologist said...

uih kak tia les ke... polik2
akn ku fikirkn??
fikir gapo 2 kak tia..